En haug med klær

Shein og Temu: Billige klær til en høy pris

Publisert 17. juni 2025

Klesindustrien står for rundt 10% av verdens totale klimagassutslipp. En del av disse utslippene kommer fra store fast-fashion merker som Zara og H&M, som er kjent for å produsere billige klær i et raskt tempo. Men nå har det oppstått et nytt begrep for de som produserer klær raskere, hyppigere og billigere enn noen gang før, nemlig "ultra-fast fashion”. Du har kanskje hørt om Shein og Temu? Disse regnes for å være ultra-fast fashion-giganter, som masseproduserer svært billige klær. På TikTok, Instagram og Facebook florerer det av videoer med “hauls” hvor folk viser frem store pakker med klær fra Shein og Temu. Men selv om klærne er billige, er det ikke kostnadsfritt å handle der. Shein og Temu profitterer nemlig på overforbruk og dårlige arbeidsvilkår. Dette overforbruket har store konsekvenser for klima og miljø. I tillegg utnytter de underbetalte arbeidere, som jobber under forferdelige forhold. De tilsynelatende fordelene med ultra-fast fashion for forbrukeren som lave priser og stort utvalg, kommer ofte med skjulte kostnader som dårlig kvalitet, manglende forbrukerbeskyttelse og brudd på europeiske reguleringer for kjemikalieinnhold. I tillegg skjer dette på bekostning av både miljø og arbeiderrettigheter.

Shein er en kinesisk nettbutikk, etablert i 2008. Selskapet har siden vokst til å bli en av de største aktørene innenfor ultra-fast fashion og moteindustrien. Med kjoler til 50 kroner og jeans til 90 kroner, er det ikke overraskende at Shein har blitt en av de mest populære nettbutikkene for klær. Men de lave prisene har en kostnad. Arbeiderne hos Shein blir tvunget til å jobbe opptil 18 timer per dag, ofte med kun 1 fridag i måneden. I tillegg til forferdelige arbeidsforhold, får arbeiderne kun betalt 40 øre per plagg de produserer. De blir også trukket i lønn dersom de gjør en feil med klærne. Shein har blitt anklaget for å drive med tvangsarbeid og for å bryte med arbeidsrettighetene i Kina.  

Temu er en nyere nettbutikk enn Shein, og ble lansert i 2022 av et kinesisk selskap. I 2023 var Temu den mest nedlastede appen i verden, og de har på kort tid blitt svært populære. De er kjent for ekstremt lave priser og et bredt utvalg av produkter. Twilight merch, polstrede toalettseter og hundehår-tørkere er bare noen av tingene man finner i Temus nettbutikk. I likhet med Shein, går de lave prisene på bekostning av arbeidernes velferd, som jobber under dårlige forhold med lav lønn og lange arbeidsdager. Fordi Temu fungerer som en markedsplass for en rekke ulike produsenter, har de ikke direkte ansatte i produksjonen. Dette gjør det ekstra vanskelig å få innsyn i arbeidsforholdene bak varene som selges. Mangelen på oversikt og kontroll gjør det utfordrende å holde produsentene ansvarlige, og det øker risikoen for at produkter produseres under svært dårlige arbeidsforhold, inkludert slavearbeid. 

Klesindustrien er en klimaversting og står for omtrent 10% av verdens totale klimagassutslipp. En stor del av disse utslippene skyldes at klesproduksjon er en svært energikrevende prosess, som hovedsakelig benytter strøm fra fossile energikilder. I tillegg er bruken av fossile materialer et stort miljøproblem. Rundt 70 % av alle tekstiler som produseres er laget av plastbaserte materialer. Dette bidrar til plastforurensning, samtidig som det muliggjør masseproduksjon av billige klær som ofte ender som avfall etter kort tid. Mesteparten av klærne som selges via aktører som Shein og Temu er nettopp laget av plast, oftest i form av polyester. I tillegg krever klesindustrien store mengder med vann, kjemikalier og materialer, samtidig som det fører til avskoging og vannforurensning. Dette er et problem som bare har blitt verre de siste årene, på grunn av store fast fashion-aktører. I tillegg til store klimagassutslipp ved masseproduksjon av klær, har Shein og Temu i stor grad brukt flyfrakt for å sikre rask leveringstid. Til sammen sender de to selskapene omtrent 9000 tonn varer over hele verden, daglig. Denne transporten medfører høye CO2-utslipp, og har betydelige konsekvenser for klima.  

Det produseres altfor mye klær, og dagens overforbruk har skadelige konsekvenser for klima og miljø. Dette forsterkes av salgsmodellen til Shein og Temu, som lanserer tusenvis av nye produkter daglig, til ekstremt lave priser. Den store mengden med klær som de produserer, oppmuntrer ikke bare til overforbruk, men bidrar også til enorme mengder avfall. Fordi klærne er såpass billige, blir mange fristet til å kjøpe mer enn de trenger. En betydelig del av klærne blir derfor returnert, donert eller kastet. Hele 97% av klærne vi donerer i Norge blir sendt ut av landet, og klær som returneres blir ofte kastet og ender opp på deponi. Dette fører til store fyllinger med klær, som brytes ned til mikroplast og forurenser naturen. Klesindustrien produserer hele 92 millioner tonn avfall hvert år, et miljøproblem som forsterkes av overforbruket som Shein og Temu promoterer.

Shein og Temu skaper også et ytterligere klespress gjennom samarbeid med influensere og kjendiser, som promoterer produktene deres i hauls og reklamevideoer på sosiale medier. Klær fra Shein er det mest populære å vise frem i "hauls" på TikTok. I tillegg kan forbrukeren vinne rabatter ved å snurre lykkehjulet på Temu sin nettside. Denne praksisen er en “spillifisering” av shoppingopplevelsen, hvor man inkluderer spillrelaterte elementer, som belønninger for handlinger man foretar seg på appen. Dette kan bidra til en ukritisk forbrukskultur, hvor man fristes til å kjøpe ting man egentlig ikke trenger. Temu gir også gratis produkter til de som promoterer appen deres på sosiale medier eller får bekjente til å registrere seg.  

Overforbruk er ikke et nytt fenomen, men ultra-fast fashion har gjort problemet betydelig verre. Gjennom et enormt produktutvalg og ekstremt lave priser har selskaper som Shein og Temu endret måten vi handler klær på. Vi kjøper mer enn vi trenger, og kvitter oss med det vi ikke vil ha. Dette overforbruket medfører høye klimagassutslipp og bidrar til økt ressursbruk og avfall. For å begrense de skadelige konsekvensene klesindustrien har for klima og miljø, er det viktig at vi som forbrukere er bevisste på våre kjøpsvaner og tar ansvar. 
Det mest bærekraftige vi som forbrukere kan gjøre, er å bruke det vi allerede har. Å redusere klesforbruket vårt ved å reparere, gjenbruke og kjøpe brukt i stedet for nytt, kan bidra til å begrense de alvorlige konsekvensene som ultra-fast fashion har for klima og for menneskene som tvinges til å jobbe under ekstreme arbeidsforhold i produksjonen. 

 

Kilder

Chow, A. R. (2022). The Truth About Temu: Complaints and Concerns. Time. https://time.com/6243738/temu-app-complaints/  


Elster, K. (2021). Motebransjen vil kutte CO₂, men vil ikke kutte bruk og kast. NRK. https://www.nrk.no/urix/motebransjen-vil-kutte-co__-men-vil-ikke-kutte-bruk-og-kast-1.15722384  


Farivar, C. (2024). You're Buying So Much From Temu And Shein The Air Cargo Industry Can't Keep Up. Forbes. https://www.forbes.com/sites/cyrusfarivar/2024/05/21/youre-buying-so-much-from-temu-and-shein-the-air-cargo-industry-cant-keep-up/  


Langmoen, H. (2023). Den virkelige kostnaden av Sheins lave…. Framtiden i våre hender. https://www.framtiden.no/artikler/den-virkelige-kostnaden-av-sheins-lave-priser  


Maiti, R. (2024). Fast Fashion and Its Environmental Impact in 2024. Earth.Org. https://earth.org/fast-fashions-detrimental-effect-on-the-environment/  


Martinsen, M. (2024). Det må bli dyrere å handle på Temu og Shein! VG. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/73nkrK/det-maa-bli-dyrere-aa-handle-paa-temu-og-shein  


Rajvanshi, A., Caldwell, J., & Johnson, A. D. (2023). Shein's Fast Fashion Domination Comes at a High Cost. Time. https://time.com/6247732/shein-climate-change-labor-fashion/  


Revheim-Rafaelsen, M., & Haugan, V. (2024). «Jackpot» og lykkehjul: Mener Temus markedsføring kan være ulovlig. NRK. https://www.nrk.no/norge/_jackpot_-og-lykkehjul_-mener-temus-markedsforing-kan-vaere-ulovlig-1.16848885  
 



Skrevet av

Enya Beckstrøm

Student